Sunday, February 5, 2017

7 TIPS CEGAH KANSER PAYUDARA

Bismillahirrahmannirrahim..

Entry sha kali ini.. Sha nak sharekan dengan anda semua..



7 Tips Terbaik Cegah & Kesan Bahaya Kanser Payudara Pada Diri ANDA!

Anda semua pasti tahukan?..Pada setiap wanita..Kanser payudara adalah kanser yang paling mudah dan paling hampir dengan diri kita.. Sekiranya kita tidak cegahnya dari awal, ianya boleh memberikan kesan bahaya pada diri kita..dan sekiranya penyakit tersebut tidak dirawat..ianya mampu MEMBUNUH!.. Allahuakhbar!!..minta di jauhkanlah dari diri kita semua..especially mereka yang bergelar seorang "Wanita".

Anda semua pasti nak tahu..apakah diantara tips-tips tersebut.. Oklah..dibawah ni adalah 7 Tips terbaik untuk cegah Kanser tersebut..

Ok.yang pertama..dah tentu-tentulah kita perlu mengamalkan "GAYA HIDUP YANG SIHAT". Baik dari segi pemakanan mahupun aktiviti seharian kita..

Yang kedua.. Anda tidak menyentuh alkohol. Maksudnya disini, anda tidak mengambil minumman yang beralkohol..dengan mengelakkan diri daripada minuman yang beralkohol, anda dapat elak peningkatan risiko kepada kanser sebanyak 1.5 Kali Ganda!..wow!!.. so, anda semua haruslah menjauhkan diri daripada minuman beralkohol ya!..😊


Ok lah.. yang ketiga..Bagi mereka yang dah berkahwin dan telahpun mempunyai cahaya mata.. lakukanlah penyusuan pada anak anda dengan memberikan susu ibu. Ini adalah kerana, dengan memberikan cahaya mata anda dengan susu ibu dalam tempoh 1 hingga 2 tahun, ianya dapat mengurangkan risiko penyakit kanser. Jadi para ibu sekalian..jangan takut, jangan memberikan pelbagai alasan dan jangan malas untuk memberikan susu anda pada anak anda.. Ingat! susu ibu adalah susu yang terbaik daripada susu formula ya!..😊 


Yang keempat..Lakukanlah Pemeriksaan Sendiri pada Payudara (PSP) anda setiap bulan. Kalau Sha, biasanya Sha akan lakukan pemeriksaan sendiri selepas habis haid. Alaa..senang jerr..time kita mandi tuu..berdiri jer depan cermin..then buatlah macam yang misi-misi kat klinik ajarkan kat kita tuu..😉

Time cek tuu, kita kena LIHAT dan RASA sendiri samada, ada atau tidak.. apa-apa perubahan baru pada payudara kita tu..maksudnya disini, kita perlu peka dengan setiap perubahan yang berlaku pada payudara kita. Sekiranya ada rasa sakit ataupun ada ketumbuhan mahupun ketulan yang terbentuk pada payudara kita tu..jangan dibiarkan saja..rujuklah pada doktor ataupun jururawat di klinik-klinik berhampiran.

Untuk yang kelima, bagi wanita yang berumur 20 tahun ke atas amat digalakkan untuk melakukan Pemeriksaan Klinikal Payudara (PKP) di klinik-klinik yang berhampiran. Jangan ambil mudah ya adik-adik.. walaupun anda belum berkahwin, anda juga perlu lakukan pemeriksaan pada payudara anda. 

Ini adalah berdasarkan pengalaman pada adik perempuan Sha sendiri..walaupun dia belum berkahwin dan masih diawal 20-an, dia dah pun menjalankan pembedahan kecil dibahagian aerola payudaranya kerana ada ketulan yang terdapat dibahagian tersebut dan ianya semakin membesar dan menyakitkan. Syukur alhamdulillah..ianya belum sampai ditahap yang serius. Apapun, dia tetap perlu meneruskan pemeriksaan pada payudaranya setiap bulan seperti kebiasaan kita..


Untuk langkah yang keenam, ini lebih pada wanita yang dikenalpasti berisisko tinggi pada kanser payudara. Kalau boleh, jalankanlah ujian MAMOGRAM iaitu x-ray payudara. Tapi sebelum tuu..dapatkanlah rawatan dan nasihat daripada doktor diklinik-klinik berhampiran. 


Ok, untuk tips yang terakhir iaitu yang ketujuh, kalau bolehlah kan.. jauhi terapi gantian hormon (HRT). Ini adalah kerana, kandungan HRT (astrogen & progestron) boleh merangsang peningkatan risiko kanser.  Walaubagaimanapun, sebelum anda mengambil keputusan untuk menggunakan terapi gantian hormon (HRT) tersebut, dapatkanlah nasihat doktor terlebih dahulu..



Anda juga boleh dapatkan SET CEGAH KANSER daripada saya..ingatlah bahawa.. 
Mencegah itu Lebih Baik Dari Mengubati.. LET'S FIGHT CANCER!!




Sampai disini sahaja entri saya tentang tips cegah kanser payudara.. Apa yang baik itu datangnya daripada Allah swt.. dan segala kekurangan itu datangnya daripada diri saya sendiri.

Sekian,

Salam Manis Tanpa Gula.
ShahrazatShahindar
Konsultan Qaseh Gold Anda
+60196136827













No comments:

Post a Comment